Undergraduate Faculty / Graduate School

辻 香代

Researchers
Researcher NameKayo Tsuji
AffiliationOsaka City University
SectionEnglish Education Development Center
JobAssociate Professor

Research interests

English Education, Applied Linguistics, Second Language Acquisition, English Writing, First-language Use

Research areas

  • Humanities & social sciences / Linguistics
  • Humanities & social sciences / Education - general
  • Humanities & social sciences / Foreign language education

Research experience

  • - Present: Osaka City University English Education Development Center Associate Professor
  • - Present: Osaka City University English Education Development Center associate professor
  • - : 龍谷大学国際学部グローバルスタディーズ学科 非常勤講師
  • - : 東北大学加齢医学研究所 脳科学研究部門人間脳科学研究分野 共同研究員
  • - : 立命館大学言語教育センター 外国語嘱託講師(英語:常勤講師)

Education

  • Doshisha University 文学部 Department of English
  • The University of British Columbia, Master of Education in Teaching English as a Second Language(TESL)Rotary Foundation Ambassadorial Scholar
  • 京都大学大学院 教育学研究科(博士)

Published papers

  • Effects of L1 Use on L2 Text Quality: Rethinking Cognitive Process of Formulating L1 Texts during L2 Writing
    Kayo Tsuji
    English Language Teaching (Canadian Center of Science and Education) 14 7 pp. 44 -57
  • Developing and Evaluating a Scoring Rubric for Argumentative Essays: A Module-Based Approach
    Kayo TSUJI
    Urban Scope 12 pp. 1 -13
  • A Process Model of Second Language Writing for Novice Writers
    Kayo TSUJI
    英語教育開発センター紀要 3 pp. 15 -34
  • 【博士論文】母語使用を取り入れた外国語ライティング教育に関する研究
    Kayo TSUJI
    京都大学大学院教育学研究科 pp. 1 -213
  • Effect of Module-writing Framework for Argumentative Essay on Students’ Learning Outcomes
    Kayo TSUJI
    LET Journal of Central Japan 30 pp. 1 -10
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MISC

  • 2020年度全学共通教育英語科目に関する教員アンケートの調査報告 -Freshman EnglishとSophomore Englishを対象として-
    Miki NODA, Kayo TSUJI
    英語教育開発センター紀要 3 pp. 35 -50
  • アクティブ・ラーニングを取り入れた 内容言語統合型学習の教育効果 -「英語を学ぶ」から「英語で学ぶ」への転換-
    Kayo TSUJi, Tsuyoshi YAMADA
    大学教育研究フォーラム予稿集(第26回)
  • First-language Use as a Second-language Writing Strategy: A Classroom-based Examination of its Effect on Students’ Argumentative Writing Achievement
    Kayo TSUJI
    The2019 WERA Focal Meeting 国際学会研究発表予稿集
  • Rethinking Second Language Writing Processes for Novice Writers
    Kayo TSUJI
    The Program Committee for the 2019 Conference of Foreign Language Education and Technology (FLEAT) VII 国際学会研究発表予稿集
  • 脳のコミュニケーション関連領域の言語習得(母語・外国語)への関与実態とその神経的役割の解明
    Hideki Oshima, Siratanapana Tanaporn Tarin, Kayo Tsuji
    Institute of Development, Aging and Cancer, Tohoku University
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Books etc

  • 解説・指導書『Teacher’s Manual Revised LANDMARK English Communication I 』
    Kayo TSUJI
    Contributor 新興出版啓林館

Presentations

  • アクティブ・ラーニングを取り入れた 内容言語統合型学習の教育効果 -「英語を学ぶ」から「英語で学ぶ」への転換- 第26回 大学教育研究フォーラム
  • Rethinking Second Language Writing Processes for Novice Writers The Program Committee for the 2019 Conference of Foreign Language Education and Technology (FLEAT) VII
  • First-language Use as a Second-language Writing Strategy: A Classroom-based Examination of its Effect on Students’ Argumentative Writing Achievement The 2019 WERA Focal Meeting
  • 母語パラフレージング活動の教育効果に関する検討―機械翻訳の制限用語に学ぶ母語センテンスの構築― 外国語教育メディア学会 中部支部第92回支部研究大会
  • 議論型エッセイを評価する分析的ルーブリック構築の試み: 操作的に定義した「評価観点」と具体的に記述した「評価基準」の可能性 外国語教育メディア学会 第58回全国研究大会
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Teaching experience

  • - Present: 言語応用学研究 (Osaka City University)
  • - Present: 言語応用学研究演習 (大阪市立大学・大学院文学研究科)
  • - Present: 言語教育論演習 (大阪市立大学・文学部)
  • - Present: 言語応用学総合研究 (Osaka City University)
  • - Present: 言語教育論 (Osaka City University)
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Association memberships

  • 外国語メディア教育学会 関西支部 早期英語教育研究部会
  • Japan Association for College and University Education
  • The Japan Association for Language Education and Technology

Research projects

  • 母語使用と機械翻訳を融合した外国語ライティング教育に関する研究
    Japan Society for the Promotion of Science 若手研究 ( - )

Academic contribution

  • Gender and Age in Child Interaction in an EFL CLIL Context: An Exploratory Study
    担当: Others
    外国語メディア教育学会 関西支部 早期英語教育研究部会
  • Journal of Japan Association for College and University Education, Vol. 42, (2), Review Committee
    担当: Peer Review
    Japan Association for College and University Education -
  • The 2019 WERA Focal Meeting(Session Chair)
    担当: Panel chair etc
    The 2019 WERA Focal Meeting