本科、研究生院

辻野けんま

Researchers
Researcher NameKemma Tsujino
Web site
Affiliation大阪公立大学
Degrees
  • Kyoto Prefectural University Master(Welfare Society)

Research interests

教育経営, 国際情報交流, ドイツ, 教師教育, 学校経営, 教育行政, "Pedagogical Freedom"(Pädagogische Freiheit), School Management, Educational Administration

more(9)

Research areas

  • Humanities & social sciences / Education - general / 教育経営学/ 比較教育学

Research experience

  • - Present: Osaka Metropolitan University Faculty of Literature and Human Sciences Associate Professor
  • - Present: Osaka City University Faculty of Literature and Human Sciences 准教授
  • - : Joetsu University of Education Professional School of Education Associate Professor
  • - : Osaka City University Faculty of Literature and Human Sciences Contract Lecturer
  • - : Kobe Gakuin University Faculty of Humanities and Science Part-Time Lecturer

Education

  • - : Kyoto Prefectural University 福祉社会学研究科 福祉社会学専攻博士後期課程単位取得満期退学
  • - : Kyoto Prefectural University 福祉社会学研究科 福祉社会学専攻修士課程
  • : Kyoto Prefectural University Welfare Society Graduate Course Welfare Society
  • : Kyoto Prefectural University 福祉社会学部 福祉社会学科
  • : Kyoto Prefectural University Facuity of Welfare Society Welfare Society

Committee memberships

  • - Present: Editorial Board International Society for Teacher Education (ISfTE) ISfTE(国際教師教育学会)研究紀要編集委員。
  • - : Executive Board International Society for Teacher Education (ISfTE)
  • - : Research on Public Official in the Field of Education National Institute for Educational Policy Research
  • - : 一時保護児童への学習支援事業委託事業者選定会議委員 大阪市
  • - : Selection Committee for Entrust Learning Support Service for Temporary protection Children Osaka City Child-Support Center
more(9)

Awards

  • : award by the university president (social contribution) Osaka Metropolitan University
  • : award by the university president (education) Osaka Metropolitan University

Published papers

  • Features of Osaka City's Educational Administration Highlighted by the "Proposal" from a Elementary School Principal
    Kemma Tsujino
    Bulletin of Japan Educational Administration Society 48 201 -205
  • Features and Challenges in Educational Administration through Comparative Analysis of Measures Against COVID-19: Focusing on Compulsory Education
    Daisuke SONOYAMA, Kemma TSUJINO, Diana ARIE, Nagomi NAKAMARU
    Bulletin of Japan Educational Administration Society 47 25 -45
  • 教育経営学研究の国際的潮流 ―中・独・英・米4か国の教育経営関連学会における研究動向をめぐって―
    高妻紳二郎, 榊原禎宏, 末松裕基, 張揚, 辻野けんま, 照屋翔大, 藤村祐子
    日本教育経営学会紀要 60 202 -213
  • Finding Alternatives and/or Following Global Trends for School Leaders?: Reflection of Educational Management in Japan
    SUEMATSU Hiroki, TSUJINO Kemma
    JOURNAL OF THE INTERNATIONAL SOCIETY FOR TEACHER EDUCATION 22 1 65 -73
  • 「ドイツにおける学校監督の現在―BW州とNRW州における三段階の学校監督機関への訪問調査から―」
    辻野 けんま
    『PISA後のドイツにおける学力向上政策と教育方法改革』(2014~2016年度科学研究費補助金:基盤研究(B)(海外学術調査)最終報告書/課題番号26301037/研究代表者:久田敏彦) 115 -136
more(44)

MISC

  • Organizational Culture Reflected by the Introduction of Compulsory Schooling in Children's Self-Reliance Support Facility: 10 years of Osaka City Abuyama Gakuen and Osaka City Kosai Primay and Lower Secondary Branch-Schools Seen by an Outsider
    TSUJINO Kemma
    『共に暮らす教育』(大阪市立阿武山学園編/創立60周年記念誌)、 35 -55
  • Germany
    TSUJINO Kemma
    Research Report on Empowering School Organization through Personnel Affairs and Management 233 -244
  • 世界の学校管理職養成(第7回)ドイツの学校管理職養成(2)
    辻野 けんま
    ジアース教育新社 Synapse : 教員を育て磨く専門誌 50 33 -39
  • ドイツの学校管理職養成Ⅱ
    辻野 けんま
    SYNAPSE 50 33 -39
  • ドイツの学校管理職養成Ⅰ
    辻野 けんま
    SYNAPSE 49 38 -44
more(6)

Books etc

  • コロナ禍に世界の学校はどう向き合ったのか : 子ども・保護者・学校・教育行政に迫る
    園山, 大祐, 辻野, けんま
    東洋館出版社
  • 学校から離れる若者たち
    辻野けんま
    Joint work ナカニシヤ出版 「ドイツの早期離学問題―就学義務の正当性と射程―」(93~111頁)
  • 『哲学する学校経営』(伊藤潔志編著)
    辻野 けんま
    Joint work 教育情報出版
  • 『世界の学校と教職員の働き方―米・英・仏・独・中・韓との比較から考える日本の教職員の働き方改革』(藤原文雄編著)
    辻野けんま, 藤原 文雄
    Joint work 学事出版 「ドイツの学校の役割と教職員」(pp.46-52)、「ドイツの教育課程実施体制」(pp.108-116)
  • 公教育の問いをひらく
    教育をひらく研究会, 湯藤 定宗, 高橋 英児, 榊原 禎宏, 辻野 けんま, 滝沢 潤
    デザインエッグ
more(12)

Presentations

  • 仏西日独におけるCOVID-19への対応が映し出す義務教育の特質 教育義務/就学義務にもとづく各国の対応 日本教育行政学会 第55回大会 -
  • Borders of Public-school Education in Japan and Germany: Through Cross-national Approach in Fieldwork ISfTE 2019 Niagara Falls
  • 教育経営学研究の国際的潮流(その2)―米・英・独・中4か国の教育経営関連学会における研究成果に焦点を当てて― 日本教育経営学会 第58回大会
  • Grass-Roots Movement of School Leadership Development in Japan: The Challenge of Dialogue between Headteachers and Researchers Bildungs- und Schulleitungssymposium
  • Is Headteacher a Real School Leader?: Expectations and Limitations in Japan and Germany Bildungs- und Schulleitungssymposium
more(31)

Teaching experience

  • 学校支援プレゼンテーション (上越教育大学教職大学院)
  • 学校支援リフレクション (上越教育大学教職大学院)
  • 学校支援フィールドワーク (上越教育大学教職大学院)
  • 文章表現法Ⅰ (神戸学院大学)
  • 設例教育法規演習 (上越教育大学)
more(19)

Association memberships

  • International Society for Teacher Education (ISFTE)
  • Deutsch Gesellschaft für Bildungsverwaltung (DGBV)
  • 日本教師教育学会
  • 日本教育行政学会
  • 日本教育経営学会
more(10)

Research projects

  • Cross-national Survey of Causes and Measures on Early School Leaving
    園山 大祐, 小山 晶子, 丸山 英樹, 林 寛平, 二井 紀美子, 島埜内 恵, 池田 賢市, 菊地 かおり, 有江 ディアナ, 見原 礼子, 辻野 けんま, 本所 恵, 布川 あゆみ, 斎藤 里美
    Japan Society for the Promotion of Science Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (A) Grant-in-Aid for Scientific Research (A) Osaka University ( - )
  • Teacher Education for Global Welfare in Post Nation State Era
    TAKAHASHI Nozomu, NISHIGUCHI Keita, HARA Mizuho, YASUHARA Yohei
    Japan Society for the Promotion of Science KAKEN Fund for the Promotion of Joint International Research (Fostering Joint International Research (B)) Osaka City University ( - )
  • Redefinition of "School" triggered by COVID-19 Pandemic: Examination of school reopening process
    元兼 正浩, 鄭 修娟, 篠原 岳司, 仲田 康一, 金子 研太, 佐藤 博志, 辻野 けんま, 柏木 智子
    Japan Society for the Promotion of Science Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory) Kyushu University ( - )
  • International Comparative Study on School Policy and Community Sustainability: Reexamination of School Significance
    井本 佳宏, 小野 まどか, 堀 健志, 末松 裕基, 辻村 貴洋, 高橋 望, 榎 景子, 生澤 繁樹, 辻野 けんま
    Japan Society for the Promotion of Science Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B) Tohoku University ( - )
  • ポスト資質能力の公教育のあり方に関する日独国際共同研究
    久田 敏彦, 中山 あおい, 清永 修全, 熊井 将太, 高橋 英児, 吉田 茂孝, 大村 眞依子, 藤井 啓之, 吉田 成章, 樋口 裕介, 辻野 けんま, 高木 啓
    日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(B) 基盤研究(B) 大阪青山大学 ( - )
more(20)