本科、研究生院

島田希

Researchers
Researcher NameNozomi Shimada
AffiliationOsaka Metropolitan University
SectionGraduate School of Literature and Human Sciences Human Behavioral Sciences Course
JobAssociate Professor
Degrees
  • Japan Advanced Institute of Science and Technology Ph.D. (Knowledge science)

Research interests

授業研究、カリキュラム研究, Teacher Education, Teaching and Curriculum Design

Research areas

  • Humanities & social sciences / Education - general / 教育方法学

Research experience

  • - Present: Osaka City University Graduate School of Literature and Human Sciences Human Behavioral Sciences Course Associate Professor
  • - : Kochi University Faculty of Education, Center for Educational Research and Teacher Development 講師
  • - : Shinshu University Faculty of Education

Education

  • - : Kansai University Graduate School 教育学専攻(博士後期課程)
  • : Kansai University Graduate School, Division of Letters 教育学専攻
  • : Kansai University Graduate School, Division of Letters 教育学専攻

Committee memberships

  • - : 役員 国立大学教育実践研究関連センター協議会
  • - : 日本教育工学会企画委員会委員

Published papers

  • Development and Trial of a Course of Building Resilience for Teachers in Japan
    FUKAMI Toshitaka, KIHARA Toshiyuki, OYANAGI Wakio, SHIMADA Nozomi
    Japan Society for Educational Technology Japan Journal of Educational Technology 43 0 177 -180
  • Trial Program for Teacher Educators with Teaching Career to Develop their Ability to Design Action Researches
    木原 俊行, 深見 俊崇, 坂本 將暢, 島田 希, 古田 紫帆
    日本教育工学会 日本教育工学会研究報告集 19 2 229 -236
  • A Study of a Framework of Building Teacher Resilience
    深見 俊崇, 木原 俊行, 小柳 和喜雄, 島田 希, 廣瀬 真琴
    日本教育工学会 日本教育工学会研究報告集 19 2 203 -208
  • The multiple roles of head teachers in school-based curriculum development : A study based on theories of curriculum leadership
    島田 希, 木原 俊行
    大阪市立大学大学院文学研究科 人文研究 : 大阪市立大学大学院文学研究科紀要 = Studies in the humanities : Bulletin of the Graduate School of Literature and Human Sciences, Osaka City University 70 23 -41
  • A Case Study of Designing Teacher Education Program by Using Handbook
    古田 紫帆, 木原 俊行, 深見 俊崇, 坂本 將暢, 島田 希
    日本教育工学会 日本教育工学会研究報告集 18 4 17 -22
more(10)

MISC

  • The Present Conditions and Problems of the Consultation for School-based Teacher Training Programs by the Supervisors in the Board of Education
    木原 俊行, 島田 希
    大阪教育大学 大阪教育大学紀要. 総合教育科学 = Memoirs of Osaka Kyoiku University 68 123 -132
  • Development and Trial of a Course of Building Resilience for Teachers in Japan
    深見 俊崇, 木原 俊行, 小柳 和喜雄, 島田 希
    日本教育工学会 ; 2004- 日本教育工学会論文誌 = Japan journal of educational technology 43 0 177 -180
  • Improvement of the Rubric on the Role of the Supervisor in a Board of Education for the Sustainable Development of School-Based Practical Researches
    島田 希, 木原 俊行, 寺嶋 浩介
    日本教育工学会 日本教育工学会研究報告集 17 1 535 -542
  • Improvement of a Course Program for Teacher Training Facilitator about ICT Utilization : FY 2016 Activities
    脇本 健弘, 稲垣 忠, 寺嶋 浩介, 中橋 雄, 島田 希, 堀田 龍也, 坂口 真
    日本教育工学会 日本教育工学会研究報告集 16 3 21 -26
  • Development of the model on the role of the supervisor in a board of education for the development of school-based practical researches
    島田 希, 木原 俊行, 寺嶋 浩介
    高知大学教育学部附属教育実践総合センター 高知大学教育実践研究 30 123 -134
more(19)

Books etc

  • 教育工学的アプローチによる教師教育-学び続ける教師を育てる・支える-
    木原俊行, 寺嶋浩介, 島田希
    Joint work ミネルヴァ書房
  • 教師の仕事と求められる力量-新たな時代への対応と教師研究の知見から(分担執筆)
    島田 希
    Joint work あいり出版
  • 実践的知機の創造 : 小学校教師の授業研究
    島田 希
    Single work 島田希

Presentations

  • 学校を基盤としたカリキュラム開発に資する学校長の学びの特徴-3つのケースの比較を通じて- 日本カリキュラム学会第27回大会
  • 教師の感情研究と教師教育における諸概念との関係性 日本教育方法学会第51回大会
  • 学校研究の発展に資する教育委員会指導主事の役割モデルの開発 日本教師教育学会第25回研究大会
  • 学校を基盤としたカリキュラム開発における管理的リーダーの役割の多様性-カリキュラム・リーダーシップ論を分析枠組みとして- 日本カリキュラム学会第26回大会
  • メンターのためのリフレクションシートに求められる要件の検討 日本教育工学会第30回全国大会
more(16)

Association memberships

  • 日本教育学会
  • The Japanese society for curriculum studies
  • National association for the study of educational methods
  • Japan society for educational technology
  • The Japanese society for the study on teacher education
more(6)

Works

  • 『ミドル・リーダーのためのメンタリング・ハンドブック-若手教師支援の充実を目指して』(監修/パナソニック教育財団)
    ()
  • パナソニック教育財団・平成23年度先導的実践研究助成「若手教師へのメンタリングを行うミドル・リーダーのためのハンドブックの開発」(代表)
    ()
  • 科研費・若手B「ミドル・リーダーによるメンタリングを支援するリフレクションシートの開発」(代表)
    ()
  • 科研費・基盤C「小学校教員の力量形成に関する理論的・実証的研究」(分担)
    ()
  • 『学校における実践研究を充実させるために-その企画・運営の工夫を学ぶハンドブック』(分担執筆/パナソニック教育財団)
    ()

Research projects

  • カリキュラム・マネジメントの意識化を促す校内研修ワークブックの開発
    島田 希, 木原 俊行
    日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(C) 大阪市立大学 ( - )
  • 日本における教師のレジリエンス形成に寄与するオンライン学習プログラムの開発
    深見 俊崇, 木原 俊行, 島田 希, 廣瀬 真琴
    日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(C) 島根大学 ( - )
  • Program Development for Building Teachers Resilience of Teachers in Japan
    Fukami Toshitaka
    Japan Society for the Promotion of Science Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C) Shimane University ( - )
  • カリキュラム・マネジメントにおける学校長の役割のモデル化とポートフォリオの開発
    日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(C) ( - )
  • Development of Teacher Education Program Based on the Educational Technology Perspective with the Usage of the Handbook as the Main Text
    Kihara Toshiyuki
    Japan Society for the Promotion of Science Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C) Osaka Kyoiku University ( - )
more(15)